ואיך להמנע מהן
טעויות תאורה יכולות לגרום לבית שלך להרגיש קריר, עצוב ואף לגרום לבני הבית לתסמונות שונות ומשונות.
לעומת זאת, תאורה נכונה בבית, תגרום לבית שלך להראות טוב יותר, להרגיש טוב יותר ואפילו לשפר את איכות החיים של כל בני הבית.
טעות #1 יותר/פחות מידי אור
יותר מידי אור
ישראל היא ארץ שטופת שמש והישראלים אוהבים אור, הרבה מאוד אור.
אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאני רואה שוב ושוב בבתים של אנשים, היא בחירת גוף תאורה עצום ששוטף את החלל באור בוהק ומסנוור.
בפגישת היכרות עם לקוחה מתוקה, היא צחקה שהם קוראים למנורה בסלון ״השמש״, כי היא כל כך גדולה ובוהקת, כך שאי אפשר להסתכל עליה.
היא בחרה בצמוד תקרה בקוטר מטר, כי חששה שהאור לא יספיק. בסופו של דבר, עוצמת האור היתה כל כך גדולה ובני הבית נמנעו מלהדליק את האור בסלון.
קל לחשוב שיותר אור, זה יותר טוב, אבל האמת היא שגוף תאורה גדול וחזק מידי, יכול לגרום לכאבי ראש, סינוור, הפרעות בשינה וכמובן דחף גדול לכבות את האור ולשבת לבד בחושך.
אני דיי בטוחה שהטעות הזו היא בראש הרשימה של טעויות תאורה נפוצות והיא נובעת בדרך כלל ממגורים קודמים בבית חשוך מידי.
מה שמוביל אותנו ל…
פחות מידי אור
אין ספק שיותר מידי אור בבית זה מצב בעייתי מאוד, אבל גם מעט מידי אור זה לא אידאלי.
אם להודות על האמת, אני מאוד אוהבת חושך. הבית שלי מלא באור טבעי במהלך היום ובלילות אני אוהבת שהאורות מעומעמים והאוירה הופכת לרומנטית ואינטימית.
במידה והבית שלך לא מצטיין בשפע של אור טבעי במהלך היום ובנוסף, אין בו תאורה מלאכותית מספיק חזקה, ייתכן והוא פשוט חשוך מידי.
בית חשוך יכול להשרות אוירה מדכדכת, להשפיע על מצב הרוח של בני הבית ואפילו לשבש את השעון הביולוגי.
איך מגיעים לבית מואר בדיוק במידה?
התשובה היא שכבות של תאורה.
במקום לשים ״שמש״ גדולה שתאיר את הסלון כולו, ניתן לשלב גוף תאורה צמוד תקרה ולחזק אותו עם תאורת קיר, תאורה עומדת ואפילו תאורת שולחן.
חשוב שלכל מקור אור תהיה נקודת הדלקה נפרדת, כך שניתן יהיה להתאים את התאורה לאוירה אותה נרצה לייצר.
ברגע שיש לנו שכבות של תאורה, יש לנו שליטה טובה יותר על כמות האור ולא צריך לבחור בין יותר מידי לפחות מידי, אלא פשוט לשחק עם שכבות התאורה לפי הצורך.
אם נחשוב על זה, התהליך אבולוציוני של מיליוני שנים גרם לכך שהעיניים שלנו מתרגלות מחושך לאור ובחזרה לחושך במהלכו של כל יום.
הידעת?
הרטיה של הפיראט שימשה פיראטים בתור כלי עזר להסתערות על ספינה באישון ליל ולא מכיון שהיו הרבה פיראטים שתומי עין.
אם אין בכוונתך להסתובב עם רטיה על עין אחת במהלך היום בכדי לעבור בין חושך לאור מבלי להסתנוור, רצוי שגם התאורה בבית שלך תתחקה אחרי האור הטבעי.
אני ממליצה, בעיקר בשעות הערב, להכין את הבית לסוף היום על ידי תאורת דמדומים רכה ומפנקת. זו דרך מצוינת לאותת לגוף שהיום נגמר ולתת למלטונין הטבעי שלנו לעשות את שלו.
טעות # 2 יותר מידי כלות
גופי תאורה הם התכשיטים של הבית.
כמו שלא נחלום על ללכת עם שרשרת סטייטמנט ועגילי סטייטמנט באותה העת, כך גם כשבוחרים תאורה לבית, צריך לשמור על איזון בין התכשיטים השונים.
המקומות היחידים בהם נכון להפגיז מלא שנדליריים בחלל אחד, הם ארמונות או כנסיות.
הבית שלך הוא לא ארמון בקינגהאם?
החוק שלי לגבי שילוב בין סגנונות שונים הוא כזה:
בכל חלל יש כלה אחת, כמה שושבינות וכל השאר, אורחי החתונה.
מה הכוונה?
הכי פשוט להסתכל על החלל המרכזי.
בחלל מרכזי טיפוסי בישראל, יש לנו מנורות קיר בכניסה לבית, בסלון, פינת אוכל, מעל לשיש , מעל לאי מטבח ותאורה כללית למטבח. ייתכן ויש גם תאורה עומדת או מנורות קיר.
תמיד נבחר כלה אחת.
הכלה תהיה בדרך כלל המנורה מעל לפינת האוכל או מעל לאי במטבח.
אם פינת האוכל נמצאת סמוך לאי המטבח, לעולם, לעולם לא נשים שתי מנורות סטייטמנט, אחת מעל הדלפק והשניה מעל הפינת אוכל.
בדיוק מאותה הסיבה שלא נלבש שמלת כלה לחתונה, אלא אם זו החתונה שלנו.
אפשר לשים זוג כלות ואפילו שלישיה או חמישיה שיחד יצרו כלה אחת, בתנאי שאין גוף תאורה סמוך נוסף שיגנוב להן את ההצגה.
זה לא אומר שלא תוכלו לשלב מנורות יפות או מיוחדות בעיצוב הבית…
זה גם לא אומר שאפשר לגבב סוגים שונים לחלוטין של מנורות.
איך נגיע לשילוב הכי נכון?
למעשה, הדרך הכי טובה היא להתייחס לבחירת המנורות בתור חתונה עם קוד צבע.
אורחים
ה״אורחים״ יהיו בדרך כלל המנורות הטכניות, המנורות הפשוטות יותר שלא תופסות הרבה תשומת לב: צמודי תקרה, ספוטים, שקועים ופסי צבירה. כל אלו יכולים להיות ה״אורחים״.
כל עוד מדובר בגוף יחסית פשוט ולא מפונפן מידי, הוא יחשב בקטגוריית ה״אורחים״.
מה חשוב?
שכל ה״אורחים״: יהיו באותו קוד הצבע.
את רוב התאורה בבית נבחר בחומר אחיד. לא משנה אם זה לבן, שחור, עץ או פליז. העיקר, שתהיה אחידות ולא מישמש.
כלה
אחרי שהחלטנו על ה״אורחים״, ניגש לבחור את הכלה…
הכלה היא המנורה שהתאהבת בה עד כלות.
זו שחשבת עליה גם למחרת, חלמת עליה במהלך היום וידעת שהבית שלך לא יהיה שלם בלעדיה.
בדיוק כמו שמלת הכלה, נשקיע בה את רוב התקציב והכי חשוב, אם היא לא האחת, לא נתחתן איתה.
השושבינות
את תפקיד השושבינות יקחו בד״כ מנורות הקיר, הספוטים המיוחדים יותר, מנורות התליה והמנורות העומדות.
השושבינות לעולם לא יאפילו על הכלה שלנו. הן יכולות להיות יותר מגונדרות מהאורחים, אבל אסור להן בשום אופן להיות יותר מגונדרות מהכלה.
אלה החוקים, הכלה תמיד תהיה מרכז הבית שלנו וכל השאר יהיו שם בכדי לתמוך בה.
זו ההיררכיה הנכונה של עולם התאורה וכל מה שעלייך לעשות הוא לדבוק בחוקיות הזו בכדי שהבית שלך יהיה מואר לתפארת.
טעות #3 גודל
בדיוק כמו שבגד במידה הלא נכונה, יראה לא טוב, כך גם גוף תאורה במידה הלא נכונה, יכול להרוס לגמרי את המוג׳ו של העיצוב.
גודל התאורה לא משפיע רק על כמות האור בחדר, אלא גם על העיצוב. גוף תאורה קטן מידי יכול להאבד מעל לשולחן אוכל גדול בעוד גוף גדול מידי להראות כמו פיל בחנות חרסינה.
מלאכת הסטיילינג היא איזון עדין. יש חוקים וגדלים מקובלים ופריט שאינו בפרופורציה, יכול להרוס את כל העיצוב.
נוסחה לתאורה מעל שולחן האוכל
הגודל הנכון לגוף תאורה מעל לשולחן האוכל הוא 30 ס״מ פחות מרוחב מרוחב השולחן.
לדוגמא, אם השולחן שלך הוא ברוחב 90, קוטרו של גוף התאורה מעליו, צריך להיות ברוחב 60.
זה אולי נשמע לך קצת גדול… אבל זה חוק האצבע, כך שכל דבר מחוץ לטווח הזה הוא גדול או קטן מידי.
נוסחה לבחירת גודל תאורה לפי גודל החדר
לבחירת גודל גוף התאורה לפי גודל החדר, השתמשו בנוסחת הקסמים הבאה:
.(אורך החדר+רוחב החדר) לחלק ל-12
נניח החדר שלך הוא 330×270 לפי הנוסחה, גודל האהיל המתאים הוא 50 ס״מ.
שימו לב שאין בהכרח קשר בין הגודל הויזואלי של גוף התאורה, לבין כמות האור הרצויה. זאת מכיון שהאור תלוי בעוצמת הנורה בתוך גוף התאורה.
בכדי להגיע לחישוב הנכון של עוצמת התאורה הנדרשת בכל חדר, אני תמיד אוהבת להתייעץ עם יועצי התאורה של החנות בה אני רוכשת.
יש כל כך הרבה מושגי תאורה כמו לומינים, וואטים, קאלווינים, פלוקס
אפילו יש נוסחה כזו:
לכן, הדרך הכי טובה למנוע טעויות תאורה היא להתייעץ 🙂
טעות #4 גובה
אנחנו כמעט בחצי הדרך במצעד טעויות התאורה שלנו והגיע הזמן להתייחס לגובה הנכון של גוף תאורה.
הגובה של גוף תאורה חשוב לא רק בגלל חוקי העיצוב אלא גם בגלל תקנות בטיחות שנועדו לשמור שלא תתקעו במנורה או תסתנוורו ממנה.
אם אני אתחיל לדבר על גבהי התאורה השונים בבית, אני בטח אוכל למלא בלוג פוסט שלם.
בסופו של דבר, זה כל מקרה לגופו, אבל כמו תמיד, גם כאן יש כמה חוקי אצבע האינפוגרפיקה הבאה מסכמת את שלושת הגבהים הכי חשובים שכדאי לזכור
לגזור ולשמור.
הגענו לטעות האחרונה להיום במצעד טעויות תאורה שכנראה עשית בבית שלך.
טעות #5 צבע
אחד התחביבים המשונים שלי הוא להסתובב בלילה ברחוב ולחפש בחלונות העיר מנורות עם אור צהוב וחמים.
כן, אני מודעת לזה שזה תחביב מוזר, אבל זו אני…
יש משהו באור הצהוב הזה שנותן אוירה של בית.
אז מה הקטע עם אור לבן, צהוב וכל מה שביניהם?
אם בתחילת הפוסט התייחסתי לעוצמת האור בתור משפיענית עיקרית על האוירה בחלל, הרי שגם לצבע האור יש חשיבות דרמטית על האוירה בבית.
צבע האור, או טמפרטורת האור, כפי שיספרו לכם מומחי התאורה, נמדד ביחידות קאלוין אשר מסומנות על ידי האות K.
לבין האור הכתום שדומה לשמש בשעת שקיעה (1000K) לבין האור הכחלחל שנראה כמו שמים (10,000K) יש מגוון רחב של גוונים.
אבל עלייך להכיר רק את שלושת הקלווינים הכי נפוצים בחנויות התאורה.
(Warm light) 2700-3000K אור חם
(cool light) 4000k אור טבעי
(Daylight) 6000K אור לבן
השמות של כל אלה תמיד מבלבלים אותי וגם בחנויות שונות יש להם שמות שונים. זו הסיבה שאני מסתכלת תמיד רק על המספרים.
האור הלבן (6000K), (חביב הקוסמטיקאיות), הוא אור קשוח איתו רואים כל חצ׳קון, פגם וקמט.
נהוג להשתמש בו במשרדים ומטבחים כי הוא ממריץ את הגוף ותורם ליעילות.
באופן אישי, אני ממש סולדת מהאור הזה וממעטת להשתמש בו.
אפילו במטבחים ובמשרדים, אני מעדיפה את האור הטבעי (4000K) שהוא לא צהוב מידי ולא לבן מידי ועדיין מספק תאורת משימה טובה מספיק.
האור צהוב (3000K) שהוא רך כמו נר, מחמיא ונותן תאורה רומנטית ונעימה. הוא האור האהוב עליי ואיתו אני משתמשת ברוב חדרי הבית.
אלו היו טעויות תאורה נפוצות ואיך להמנע מהן.
עכשיו ידועה לך כל התורה על שנדליר אחד וכל מה שנשאר לך זה לבחור.
הפוסט נכתב בשיתוף עם חברת סאיינט מפעילת אתר WELIGHT – תאורה וחשמל.
ניתן למצוא באתר שלהם שלל גופי תאורה מיוחדים ונפלאים, הממתקים שישדרגו לך את הבית ויוסיפו לו אור, שמחה ואהבה.
עוד פוסטים על תאורה?
בבקשה: